Sverige: Därför ska du åka på kryssningsresa - eller inte
Intervju

Därför ska du åka på kryssningsresa - eller inte

RES:s chefredaktör Viggo Cavling tog en kaffe med Kevin Bubolz, NCL:s högsta boss i Europa, för att få lite fräscha argument.  

NCL står för Norwegian Cruise Line, men bolaget startade som de flesta andra elefanter i kryssningsbranschen i USA, närmaste bestämt i Florida förr 55 år sedan. Det var en norrman (Knut Kloster) inblandad, men han har numera sålt sin del i bolaget. 

- Men vi har fortfarande ofta kaptener och styrmän från Skandinavien på våra skepp, säger Kevin Bubolz när vi ses på hans svenska PR-byrå på Östermalm. 

Man har inte heller något med flygbolaget Norwegian att göra. Det är bara det att många amerikaner är övertygade att norrmän kan kvalitet och trygghet. Och ja, så är det ju, det vet alla i Sverige som åkt längdskidor.

Ordet skepp är viktigt i denna artikel. Ett kryssningskepp ska inte blandas ihop med en färja. De senare används för att transportera lastbilar och finns det plats trycker man in passagerare i små hytter.

Ett kryssningskepp däremot finns av en enda anledning. Du ska få en skön semester. I näringens gryning var allt mycket styrt av skeppets behov. All mat serveras på bestämda tider och ofta satt man med samma sällskap i en vecka. 

Nu är det precis tvärtom. 

På ett modernt kryssningsskepp finns ofta så många restauranger att du inte hinner testa alla på en vecka. På NCL:s senaste skepp Norwegian Prima som har sin jungfrufärd i slutet på augusti finns 15 restauranger. Från amerikanskt till indiskt via japanskt till italienskt. Och förstås mexikansk mat och ja, några sorters mat till. 

Du kanske tycker att dagens kryssningsbåtar, förlåt vi menar förstås skepp är gigantiska och det är förstås sant. 

Men i och med nya Prima klassen sker ett trendbrott. 

- På Prima finns det plats för 3000 passagerare vilket är färre än på flera av våra andra skepp, men det är 25 procent mer plats till varje gäst, förklarar Kevin Bubolz.

I Sverige är kryssning en ganska liten del av den stora semesterkakan. De flesta föredrar en vanlig charterresa. Fördelen med en kryssning enligt Kevin Bubolz är att skeppet är ditt hotell och att den tar dig olika destinationer.

- Du behöver bara packa upp din resväska en gång och kan ändå se och besöka en mängd öar i den grekiska ö-världen. Eller besöka Barcelona, Nice och Rom på samma resa under en vecka.

Det är en myt att det bara är amerikanska pensionärer mellan 70 och ättestupan ombord på en kryssning.

- Du har rätt i att amerikaner är den största gruppen, men om du åker med oss finns det ungefär 60 nationaliteter ombord. Vi är internationella. På våra skepp öppnar restaurangerna klockan 17.30 och du kan komma när du vill. Sist vid tio kommer spanjorerna.

 

En kryssningsresa funkar alltså lika bra för ett par som en barnfamilj som en ja, något äldre människa. Och NCL:s mål är förstås att du ska trivas ombord och det finns mycket att göra mer än att hänga vid poolen med en drink. Exempelvis på några skepp köra en eldriven gokart på en bana runt farkostens skorsten, åka rutschkana med eller utan vatten och få olika behandlingar i spat. 

Fördelen med NCL:s något mindre skepp är att de är välkomna i fler hamnar. Det finns ett gäng hamnar som inte vill ta emot de största skeppen på grund av infrastrukturella begränsningar. I exempelvis Palma på Mallorca låter man bara tre båtar stanna samtidigt.  

- Vi är förstås intresserade av en balanserad turism. Vi vill inte att det ska bli trångt. 

När det kommer till hållbarhet har kryssningsindustrin lite kvar att göra innan man är i fas med Parisöverenskommelsen. 

 

NCL forskar för närvarande om alternativa bränslen som metanol och anslöt sig till Methanol Institute 2022 för att underlätta och påskynda införandet av detta alternativa bränsle i sin flotta. Målet är att vara Co2-neutral till 2050. Exakt hur detta ska gå till övergår tyvärr undertecknads tekniska och kemiska utbildning. (Jag gick humanistisk linje på åttiotalet.) 

- Vi är bara en del av den stora utmaningen, men vi vill ta vårt ansvar, säger Kevin Bubolz.

 

Kryssa kan du göra på vilken nivå som helst. Från extrem bulkturism till den högsta formen av lyx. Ofta är logiken ju mindre båt desto högre grad av lyx, men det här stämmer inte helt. Ofta ha de stora kryssningsskeppen en speciell lyxavdelning där hytterna är större, drinkarna vassare och designen och konsten extra dyr och lyxig. 

På ett NCL skepp kallades denna avdelning Haven. Behöver jag skriva att de dyraste sviterna i Haven säljs först. Ungefär 5 procent av NCL:s kunder återfinns här. 

De övriga får en mainstream-produkt, men Kevin Bubolz säger att man vill ligga i det övre skiktet av mitten.

 

Publicerad: 2022-07-03