SAS tar upp kampen med charter- och paketresebolagen.
Efter en tids förberedelser smyglanserades SAS Holidays den 3 december, utan stora pressmeddelanden eller kampanjer. I stället har satsningen lite hemligt satts igång via flygbolagets egen sajt.
Enkelt upplägg
Upplägget är enkelt: du väljer först de SAS-flyg som passar dina resedatum och därefter presenteras ett urval hotell på destinationen. Olika tillval – som exempelvis transfer eller andra extratjänster – visas som separata rader, men bakas ihop i ett totalpris så att du direkt ser vad hela resan kommer att kosta.
Extra intressant för poängsamlare
För dig som redan samlar EuroBonus-poäng är satsningen extra intressant. Genom att SAS breddar sitt utbud av paketresor ökar möjligheterna både att tjäna in och att använda sina bonuspoäng, samtidigt som lojaliteten till flygbolaget förstås stärks.
Bakom bokningslösningen står reseaktören TripX, men som kund är det SAS Holidays du har kontakt med om något skulle krångla före eller under resan. Om efterfrågan blir så stark som SAS hoppas planerar bolaget att successivt fylla på med fler hotell och fler tillval.
Rätt i tiden
Det ligger i tiden för flygbolag att satsa på paketresor. Affärsresandet har inte återhämtat sig fullt ut efter pandemin, medan fritidsresandet tvärtom tagit enorm fart. Fler traditionella flygbolag vänder sig därför just nu särskilt till semesterresenärer, och flygbolag som Norwegian och Ryanair har redan lanserat egna paketkoncept.
Historiskt har SAS varit försiktiga med sidoprojekt utanför kärnverksamheten, inte minst av ekonomiska skäl. Det är runt 20 år sedan lågprisbolaget Snowflake lades ner och hotellverksamheten, som byggts upp under tidigare ledning, såldes av.
