Sverige: Hotellreceptionisten: Så blir du uppgraderad
Nelly Alm. Foto: Viktor Fremling / WorldSkills Sweden.
Intervju

Hotellreceptionisten: Så blir du uppgraderad

I dag inleds Yrkes-VM i franska Lyon. I den svenska landslagstruppen ingår hotellreceptionisten Nelly Alm som till vardags jobbar på Nordic Light Hotel Stockholm.

Till RES delar Nelly med sig av sina bästa tips på hur du blir uppgraderad.

World Skills Competition, eller Yrkes-VM på svenska, pågår i Lyon från och med i dag fram till söndag 15 september.

Sveriges landslagstrupp består av 25 tjejer och killar som alla genomfört en yrkesutbildning, alternativt gjort ett godkänt gesällbrev, och är mellan 19 och 22 år gamla.

På fiktivt hotell i Seattle

Bland dem hittas 20-åriga Nelly Alm som berättar för RES att det var en gammal gymnasielärare som uppmanade henne att söka in till kvalet i oktober 2023.

– Jag älskar mitt jobb och hotellbranschen, och när jag fick reda på att man kunde tävla som hotellreceptionist så var det ett enkelt val att ställa upp, säger Nelly som just varit på träningsläger i Seattle.

Där har hon förberett sig genom att tävla från ett fiktivt hotell, baserat på ett lokalt Four Seasons Hotel.

– Jag var där främst för att lära mig staden, kunna ge så korrekt och genuin service som möjligt till gästerna jag kommer att möta i Yrkes-VM, berättar Nelly och förklarar att en del av tävlingsmomenten just består av förmågan att skräddarsy vistelser åt gäster.

– Samt att känna till alla viktiga sevärdheter och hur man tar sig dit. Att har varit i staden vi tävlar från tror jag kommer hjälpa mig mycket under VM.

Till vardags hittas Nelly Alm på Nordic Light Hotel i centrala Stockholm. Foto: Nordic Light Hotel Facebook.
 

Viktigast att vara där för alla 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Alla dagar är väldigt olika. Vi träffar nya gäster varje dag, alla har olika önskemål och behov. Men de består i grund och botten av incheckning och utcheckning av gäster. Förbereder inför kommande gästers vistelser. Jag svarar på mail som kan röra bokningsförfrågningar, fakturafrågor, gäster som har önskemål om en kommande vistelse och mycket mer. Jag jobbar som supervisor i receptionen vilket innebär ansvar för att driften flyter på, så en stor del av mitt jobb är att se till att alla rutiner genomförs och att alla vet vad de ska göra. Utöver det är det alltid mycket folk som rör sig i huset och att finnas där för alla är viktigast.

Vad skulle du säga är nyckeln till att vara en bra hotellreceptionist?

– Att vara lyhörd, lösningsorienterad, en vilja att hjälpa gäster och ett öga för detaljer.

Vad kan det röra för lösningar?

– Önskar du dig eller saknar du något, fråga om det! Vi kan ofta lösa sådant som tidig incheckning, sen utcheckning, hjälp dig att boka restauranger och så vidare. Mitt jobb handlar om att finnas där för gästerna och göra mitt bästa för att de ska ha det bra.

Var intresserad

Finns det något vi hotellgäster inte ska göra, tycker du?

– Att vara ointresserad och frånvarande under incheck och utcheck. Vi vill gärna prata, höra om er dag och göra er vistelse så bra som möjligt.

"Ointresserad", hur då?

– En gäst som exempelvis pratar i telefon eller liknande under incheckningen innebär en risk för att vi missar att ge personen information då vi inte vill störa.

Vad bör vi som hotellgäster göra i stället?

– Mitt tips är att ge fem minuter åt själva incheckningen och att prata med oss. Då blir vi både glada och kan ge dig bättre, mer personligt anpassad service.

Boka direkt via hotellet

Frågan alla undrar: finns det något bra knep för att bli uppgraderad?

– Ja, att boka direkt via hotellets hemsida. Om vi måste uppgradera en gäst kommer vi alltid att prioritera den som bokat via vår hemsida och inte en tredjepartskanal så som en bokningsplattform.

Och när vi väl står där i hotellreceptionen...?

– Då skulle jag säga, att desto trevligare gästen är mot mig, desto mer kommer jag att vilja göra för gästen. Ringer du in innan ankomst och är supertrevlig i telefon kommer jag att ge dig en uppgradering om det går.

Hittar vi dig fortfarande bakom en hotellreception om fem, tio år?

– Det är en svår fråga! Jag vill definitivt vara kvar i hotellbranschen, men om det är som hotellchef eller om jag jobbar med uppstart av nya hotell vet jag inte än.

Foto: Nordic Light Hotel Facebook.

Publicerad: 2024-09-10