Pattaya har i årtionden dragits med ett ökänt rykte. Nu vill den thailändska kuststadens ändra profil - och gå från ett resmål förknippat med sjaskigt nattliv till att locka familjer.
Pattaya är långt ifrån först med att vilja förbättra och förfina sitt allmänna varumärke – och därmed lyckas locka en annan typ av turister.
De senaste årtiondena har bland annat spanska resmål framgångsrikt lyckats omvandla föreställningar. För inte så länge sedan var exempelvis Mallorca en ö för billiga fylle- och grisfester. Numera anses det vara en bohemchic destination, här finns gott om fina boutiquehotell och flera Michelinkrogar.
Thailands första kasinostad?
I Pattaya är det främst de utbredda associationerna till hysteriskt nattliv, sexturism och kriminalitet som de lokala myndigheterna vill distansera staden från.
I stället vill man profilera sig som ett familjevänligt kustresmål.
Snart kommer Thailand troligen även legalisera kasinon; det ligger just nu som lagförslag och ingår i en bredare strategi för att stimulera turistsektorn och locka betydande utländska investeringar.
Då vill Pattaya bli Thailands första kasinostad.
Målet är att vid årsskiftet ha lyckats locka 25 miljoner besökare till Pattaya under 2024, vilket är två miljoner fler än i fjol.
Undersökningar med fem nyckelmarknader
Ett förslag på hur det ska gå till har nyligen lämnats till Thailands turistminister Sermsak Pongpanit.
Det innehåller en strategi för hur Pattayas infrastruktur kan förändras och förbättras för att attrahera investerare, familjer och andra turister.
Strategin baseras i sin tur på undersökningar och insikter från Thailands fem nyckelmarknader: Kina, Sydkorea, Indien, Ryssland och Tyskland.
Tar tillvara resetrenden med upplevelser
I strategin lyfts ett fokus på säkerhet, renlighet, allmän infrastruktur, hållbarhet och uppdaterade detaljplanebestämmelser.
Man rider även en del på trenden med upplevelseresor, bland kommande evenemang finns allt från Pattaya Marathon till Amazing Music Festival.
"Falsk bild"
Att Pattaya har ett seglivat rykte som syndernas stad menar man delvis beror på att thailändska medier framhåller en falsk bild, delvis på att människor som inte besökt Pattaya på många år har föråldrade intryck.
En viktig pusselbit för att förändra detta är därför att locka regelbundna besökare, representanter från utländska resebyråer och andra med inflytande, så som resejournalister och influencers.
Foto: Press.