Att välja flygbolag när man bokar en resa är viktigt för majoriteten av svenskarna, enligt Ticket och Sifos gemensamma undersökning. Totalt uppger 55 procent av de svenska resenärerna att det flygbolag som de väljer inför en utlandssemester är ganska eller mycket viktigt.
Text: Elin Fellman
Konkurrensen är stenhård och låga priser lockar såklart många resenärer, men flygbolagets varumärke och det förtroende som varumärket har hos de svenska resenärerna är av stor vikt.
– Många resenärer är mycket prismedvetna när de letar flygbiljetter utomlands, men likväl är det många som väljer bort flygbolag som de inte känner förtroende för. I en starkt konkurrensutsatt bransch är kundernas bild av varumärket viktigt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
43 procent av de tillfrågade uppger att flygbolagsvalet är ganska viktigt när de bokar en resa och att de aktivt söker sig till flygbolag som de har ett förtroende för. Tolv procent uppger också att valet av flygbolag är mycket viktigt när de bokar en semesterresa.
– Det är inte bara bra eller dåliga recensioner som påverkar resenärerna, att de över huvud taget känner till flygbolaget ifråga spelar stor roll. Detta gör att många för svenskar mindre kända flygbolag, exempelvis från Mellanöstern, har en längre uppförsbacke att klara av för att nå de svenska resenärerna, säger Katarina Daniels.
Kvinnor anser i större utsträckning än män att flygbolaget är viktigt. Hela 59 procent av kvinnorna anser att valet av flygbolag är ganska eller mycket viktigt, jämfört med 51 procent av männen.
Hur viktigt är valet av flygbolag för dig när du ska flyga på utlandssemester?
1. Mycket viktigt, 12 procent
2. Ganska viktigt, 43 procent
3. Ganska oviktigt, 31 procent
4. Mycket oviktigt, 8 procent '
5. Tveksam, vet ej, 7 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning. Totalt tillfrågades 1 000 respondenter i åldern 18-79 år, boende över hela landet (riksrepresentativt urval)