Sverige: När blir alla krognotor digitala? Svar, det dröjer tyvärr...
Analys

När blir alla krognotor digitala? Svar, det dröjer tyvärr...

RES chefredaktör tror att det dröjer innan vi har rörliga priser på landets krogar. 

I onsdags var jag på en pressträff med TheFork. Det är en app som ägs av Tripadvisor och Guide Michelin. TheForks affärsidé är att guida människor till restauranger som erbjuder någon form av rabatt. I Sverige har bolaget köpt upp Bookatable som gjorde ungefär samma sak. Bookatable startades av PG Nilsson på Svenska Brasserier när han insåg att hans krog Sturehof saknade ett bra bokningssystem. 

Rabattsystemet blev en sidoprodukt. 

Anledning till att jag och gäng andra journalister bjöds på drinkar på Operakällaren var att TheFork nu lanserade “Back to the Restaurants”. Efter corona vill man kickstarta restaurangbranschen med att erbjuda halva priset på 250 krogar i Sverige. Det låter mycket, men 250 krogar är en droppe i det stora kroghavet i Sverige. Exempelvis är inte Svenska Brasseriers krogar med i höstens kampanj. 

När jag scrollar igenom appen ser jag få krogar som lockar mig. Det är många krogkedjor och ja turistfällor. 

Men initiativet är lovvärt och på pressträffen presenterades intressant statistik. Det visar sig att Sverige har klarat sig bättre än resten av världen. Det stora corona-raset började vecka 10. Men när resten av världen rasade ner på minus 80 procent av förra årets trafik i TheFork landade svenska krogar på minus 40 procent. Vi höll oss där till vecka 22-23 då resten av Europa och vi började klättra uppåt. 

Nu i slutet på sommaren är vi tillbaka till något som bäst kan beskrivas som ett normalläge. Australien och Latinamerika däremot ligger kvar på minus 60 procent. Sverige sticker ut i världen, men också övriga Norden som ligger 20 procent under oss. 

Detta stärker min tes att människor fortfarande är mycket intresserade av att träffas på lokal. Människors behov av att spegla sig i varandra är starkare än rädslan för covid 19.

Krögare på pressträffen vittnade om pressade marginaler, rabatter vid take away och lägre snittnotor, men att det trots allt var gäster både på krogen och hemma som ville äta krogmat med take away. Kollegor på pressträffen vittnade om att det är svårt att få bord på populära krogar i Stockholm på fredagar och lördagar, alltså precis som före corona.

Det är i första hand dryckeförsäljningen på krogarna som har rasat. Vi dricker mindre när vi måste sitta vid ett bord och beställa.  

Maximilien Kauffman, Nordenchef på TheFork, Bookatable och Tripadvisor tyckte det var konstigt att ett restaurangbesök kostar lika mycket om krogen är fullsatt eller tom. Han trodde på en utveckling där notans storlek följer lagen om tillgång och efterfrågan. Alltså såsom det funkar när vi köper hotellrum och flygresor sedan mer än tjugo år. Rörliga priser på krogen är något som många efterlyst länge, men som få restaurangägare faktiskt genomfört. Varför? Svaret är att krögare gärna instagrammar från sin krog, men att digitalisera alla försäljning vet jag bara en enda krog som gör: Pinchos. Snabbmatsdrakarna McDonalds och Max är dem i hasorna, men trots att jag besöker dessa restauranger flera gånger i månaden har jag ännu inte köpt mat via deras appar. 

TheFork kommer under “Back to restaurants” köra med massiv marknadsföring vilket lär att leda till fler nedladdade appar. Men om bolaget blir krogvärldens Spotify återstå att se. Och det lär dröja innan vi har rörliga priser på krogen. När jag extraknäckte som linjekock på Riche för bara några år sedan faxade man varje morgon sina matbeställningar till grossisterna. Alltså faxen trodde jag dog på nittiotalet med VHS-bandspelaren, CD-skivan och modemet. 

Och ja, om ni undrar om det är halva priset på hela Operakällarens meny så är svaret nej, däremot kan man få “Kockens val” med sju rätter för 1650 kronor om man bokar via TheFork.

 

Publicerad: 2020-09-18