Camping och friluftsliv blir allt populärare bland svenskarna och var fjärde är intresserad av att campa i sommar. Det visar en undersökning från Blocket och Kantar Sifo. Störst intresse syns bland unga och på Blocket har sökningarna på campingutrustning ökat.
I år blir många svenskar tvungna att ställa om sina semesterplaner och hitta alternativ till de annars populära utlandsresorna. Samtidigt har det allmänna intresset för friluftsliv och camping ökat hos en femtedel av landets befolkning under de senaste tre åren (21 %), och var fjärde svensk är intresserad av att campa i sommar (27 %).
Ökningen syns framförallt i åldersgruppen 18-29 år där så många som var tredje uppger sig ha blivit mer intresserade av camping och friluftsliv under de senaste tre åren (34 %). I denna åldersgrupp anger även fler än snittet ett intresse för att campa under sommaren 2020 (36 %).
– Camping är ett ypperligt sätt att komma närmare naturen och njuta av allt vårt vackra, avlånga land har att erbjuda samtidigt som det är ett mer hållbart val av semester, säger Tero Marjamäki, Presschef på Blocket. Att vi dessutom har Allemansrätten som låter oss röra oss fritt i naturen ger desto mer anledning till att campa i sommar.
Det växande intresset speglas även på Blocket där sökningar innehållande ordet “camping” har har gått upp med 29 procent under den senaste månaden jämfört med samma period förra året. Sökningar på “tält” har ökat med 18 procent, och förväntas öka ytterligare i takt med att sommaren närmar sig. För den som planerar att campa för första gången i sommar finns det pengar att spara.
– Om du inte redan sitter på tält, stormkök eller annan campingutrustning är det helt klart idé att börja leta på andrahandsmarknaden, där sakerna i snitt kostar en tredjedel av nypriset. Då blir campingsemestern inte bara hållbar utan även ekonomisk, fortsätterTero Marjamäki.
Mest sökt inom kategorin ‘camping & friluftsliv’ på Blocket just nu:
- Tält
- Ryggsäck
- Hilleberg
- Sovsäck
- Fjällräven
- Liggunderlag
- Bergans
- Primus
- Kåta
- Trangia
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under tidsperioden 23 /3-1/4 2020 i Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel. 2 306 intervjuer samlades in. De svarande är i åldersgruppen 18-79 år.