Stockholm, Sverige: Abba-Björn köper Hasselbacken på Djurgården
Nyhet

Abba-Björn köper Hasselbacken på Djurgården

Det anrika hotellet och restaurangen Hasselbacken ute på Djurgården i Stockholm har fått nya ägare, nöjeskungarna Björn Ulvaeus och hans kompanjon Conni Jonsson, som nu är ett steg närmare sin vision av sitt musik- och underhållningsdestination av världsklass.

Text: Sofia Sundström

Det var i mitten av 1700-talet som Hasselbacken först slog upp sina dörrar, och var då ett etablissemang som rymde fem bord och ett tjugotal stolar. Men Hasselbacken blev snart ett namn i Stockholms krogkretsar för den högre klassen och hyser sedermera även ett hotell. Efter 250 år och ett anrikt rykte på nacken, kommer hotellet från och med den första mars att ingå i Abba-legendens musik- och underhållningsdestination ute på Djurgården, tillsammans med bland annat Abba The museum, Cirkus och Pop House Sweden. 

De kommer att ingå i Best Western Hotels & Resorts varumärke BW Premier Collection, där hotellen är utvalda tack vare dess fokus på design, arkitektur och service. Några av de övriga i samlingen är hotell är Hotel Kung Carl på Stureplan, Nofo på Södermalm, The Winery Hotel i Solna och Pop House Sweden.

– Best Western passar våra hotell eftersom vi drivs av eget entreprenörskap samtidigt som vi ser värdet av att ingå i ett världsomspännande sammanhang. Vår vision är att skapa en musik- och underhållningsdestination i världsklass på Djurgården och Best Western hjälper oss att nå ut med detta, säger Mattias Tengblad, vd och koncernchef Pop House Sweden.

Här hittar du Hasselbackens hemsida.

Publicerad: 2019-02-20