Sverige: Visit Hallands smarta PR-kupp: Hijackar sökningar efter passtider
Nyhet

Visit Hallands smarta PR-kupp: Hijackar sökningar efter passtider

”Styr resan till lilla Italien – i Halland” är budskapet som möter dem som nu googlar efter passtider i Stockholmsområdet. Bakom kampanjen ligger Visit Halland och byrån Spoon Agency.

De senaste veckorna har nyhetsflödet svämmat över av nyheter om bristen på passtider och antalet googlesökningar på passtider har skjutit i höjden. Det vill Visit Halland utnyttja i sin nya PR-kupp där
de hijackar sökord som är relaterade till just ”boka passtid”. Den som googlar möts nu av en annons från Visit Halland där de uppmanas att skippa passet och i stället besöka ”Lilla Italien” i Halland.

– Vi ville testa något annorlunda och när Spoon presenterade idén för oss såg vi en möjlighet att få fler att få upp ögonen för Hallands utbud av italienska smaker och upplevelser. Vi har ju pizzeriorna,
stränderna och vingården och bestämde oss för att det var helt rätt att paketera det på ett nytt sätt, säger Jimmy Sandberg, kommunikationsansvarig på Visit Halland.

Kampanjen är framtagen tillsammans med byrån Spoon Agency och består förutom kapningen av sökord även av en karta och guide på Visit Hallands hemsida med de bästa Hallands-tipsen för en äkta italiensk känsla.

– När vi insåg att mycket i Halland faktiskt för tankarna till Italien kändes det kul att koppla det till passkaoset som råder. Vi gör det självklart med glimten i ögat men ser det också som en chans för fler
att hitta till Hallands härliga semesterutbud. Kanske kan vi faktiskt få någon att känna att ett uteblivet pass inte är hela världen, säger Lina Skafvenstedt, Creative Director på Spoon Agency.

Spana in den egensinniga kampanjen här.

Publicerad: 2022-04-20