Den brittiska resekoncernen Thomas Cook – som äger svenska Ving – går i konkurs. Nu drabbas hundratusentals resenärer av inställda flyg. Här är dina rättigheter som konsument vid en konkurs.
Text: Elin Fellman
Hundratusentals resenärer riskerar att bli strandade runt om i världen och konkursen drabbar också 5 657 svenska Ving-resenärer.
– Eftersom det handlar om paketresor så gäller resegarantin, vilket innebär att researrangören har ett ansvar för hemtransport och att man kan ansöka om ersättning från Kammarkollegiet. Man har också rätt att få kompensation för resa man bokat men som man på grund av konkursen inte kommer i väg på, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet till Expressen.
Detta gäller vid konkurs
Går flygbolaget i konkurs omfattas du av olika rättigheter beroende på typ av resa: reguljär resa eller paket-/charterresa.
Har du bokat en paketresa, exempelvis via Ving, gäller resegarantin som är ett ekonomiskt skydd vid konkurs. Vänd dig i första hand till researrangören för att få hjälp.
Arrangören har en skyldighet att ordna ersättningstransport. Om arrangören inte lyckas med det och du inte kommer i väg på din resa har du rätt att få tillbaka pengarna.
Ansök om ersättning hos Kammarkollegiet senast tre månader efter att resan ställs in eller avbrutits.
Har du däremot köpt en reguljär flygbiljett står du utan skydd, men det finns möjligheter:
Du kan – om du köpt en reguljär resa – söka ersättning från konkursboet, men ditt krav blir en oprioriterad fordran.
Har du betalat en reguljär flygresa med kreditkort kan du eventuellt få ersättning från kreditgivaren (banken). Vänd dig dit i första hand – annars kan Konsumenternas bank- och finansbyrå hjälpa till.
En del försäkringar omfattar konkursskydd.
Hos Kammarkollegiet kan du söka bland aktörer med resegaranti. Där finns Ving med.
Källor: Konsument Europa, Hallå konsument, Ving