Checka in på The Check Out Suite – där priset avgörs av hur mycket du surfar på rummet. Hotel Bellora i Göteborg vill uppmuntra gästerna att umgås med varandra istället för att hänga på sociala medier.
The Check Out Suite är en unik hotellvistelse som premierar skärmfri tid och ger familjer förutsättningar att umgås med varandra istället för med sina skärmar. Rummet är utrustat med den smarta lampan Skärmfri som kalkylerar priset efter hur mycket tid gästerna tillbringar på sociala medier. Lampans sken skiftar gradvis och när den slår om till rött har rummet nått fullpris.
– Som hotell är det så klart viktigt att kunna uppmuntra människor att umgås med varandra när de bor hos oss. The Check Out Suite är ett spännande koncept som verkligen utmanar beteenden och vi ser fram emot att se hur det utvecklar sig, säger Mariana Valderrama Gaete, general manager på Hotel Bellora.
Bakom initiativet står Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän som jobbar förebyggande med digital hälsa för barn, ungdomar och familjer. Skärmfri är en del av skärmhjälpen.se – en tjänst som kartlägger skärmberoende med hjälp av ett test. Utifrån resultatet får man en personligt anpassad handlingsplan och hjälp för att hitta bättre digital balans.
Läs mer och registrera en intresseanmälan här: skarmhjälpen.se/checkoutsuite Men skynda, sista anmälningsdagen är den 6 februari.