Sverige: Detta shoppar utländska turister i Sverige
Foto: Istock
Nyhet

Detta shoppar utländska turister i Sverige

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan.

Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

– Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden, rapporterar Travel News.

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

Tyska resenärer shoppar helst:

1. Souvenirer

2. Lokalt producerad mat och dryck

3. Livsmedel

 

Holländska resenärer shoppar helst:

1. Kläder och skor

2. Souvenirer

3. Livsmedel


Franska resenärer shoppar helst:

1. Souvenirer

2. Kläder och skor

3. Lokalt producerad mat och dryck

 

Amerikanska resenärer shoppar helst:

1. Kläder och skor

2. Livsmedel

3. Souvenirer

 

Brittiska resenärer shoppar helst:

1. Livsmedel

2. Kläder och skor

3. Souvenirer

Publicerad: 2019-02-06