Singapore Airlines kabinpersonal har utsetts till världens bästa av Skytrax World Airline Awards, som är världens största undersökning baserad på resenärernas recensioner av flygbolag, enligt ett pressmeddelande.
Text: Elin Fellman
Utnämningen är baserad på 21,6 miljoner recensioner av 300 flygbolag, skrivna av passagerare från över 100 olika länder. Singapore Airlines kabinpersonal vann kategorin "The Best Airline Cabin Crew" på en gala i Paris med motiveringen att personalen är tillmötesgående, uppmärksam, effektiv och engagerad.
– Vi är väldigt stolta över den här utmärkelsen, för det är både en uppskattning för det arbete som vår kabinpersonal utför varje dag och en bekräftelse på att vår fleråriga ansträngning inom serviceområdet gör skillnad för resenärerna. Oavsett om du flyger från Stockholm eller Kuala Lumpur måste flygresenärerna uppleva enastående service med oss - och det här priset är ett tydligt bevis på detta”, säger Allan Hoffery, Sales and Communications Manager på Singapore Airlines i Norden.
Om du frågar svenskarna vad som är viktigast för dem på längre flygningar pekar 41 procent på en hög servicenivå ombord. Det är särskilt svenskar i åldern 35–74 år som mest värdesätter en hög servicenivå – hela 44 procent. Detta enligt en undersökning som utförts av YouGov för Singapore Airlines i Norden.
– Svenskar är mycket medvetna om kvalitet och service. Framförallt när vi ska ut på en längre flygresa, då vill vi gärna ha en bra upplevelse från början till slut. Allt från hjälp med ombordstigning, tillmötesgående personal, tydlig information till servering av mat bidrar till att skapa en upplevelse som du kommer ihåg och minns som en trevlig del av semestern eller affärsresan - och det är viktigt för svenskarna, säger Allan Hoffery.
Undersökningen är genomförd av analysinstitutet YouGov. Den är genomförd i 1014 CAWI-interview med svenskar i åldern 18–74 år, i perioden 6-13 juli 2018