59 procent av svenskarna är villiga att ändra sina resevanor för att minska sin klimatpåverkan, visar en ny undersökning som Resia gjort tillsammans med Sifo. Samtidigt är få svenskar villiga att betala mer pengar för en tågresa än en flygresa.
Text: Elin Fellman
Sammanställning visar att kvinnor i högre grad är villiga att ändra sina resevanor för att minska sin klimatpåverkan. 62 procent av de tillfrågade kvinnorna säger att de kan tänka sig att ändra sina resvanor – samtidigt som siffran hos männen är 55 procent. Ser man till de som inte är villiga att ändra sina resvanor alls är siffran nästan dubbelt så hög hos männen som hos kvinnorna. Minst villiga att förändra sitt resande är de i den äldsta åldersgruppen (56-79 år).
Att återvinna mer ligger högst upp på listan av vad man kan göra för att bli mer hållbar. Även att köpa närproducerad mat och att äta mindre kött ligger högt upp på listan. Att sluta resa helt är det inte många som kan tänka sig att göra, endast en procent av de tillfrågade säger att de kan tänka sig att sluta upptäcka världen.
– Jag tror på en värld där vi alla försöker vara så hållbara som möjligt. Detta gäller både sättet vi transporterar oss men också hur vi håller som människor. Att sänka tempot, vända blicken inåt och upptäcka världen i ett lugnt tempo, säger Anneli Pompe, äventyrare och världsmästare i fridykning.
Tågresor har varit på tapeten ett tag nu. Men faktum är att "välja alternativa transportsätt när man reser" endast hamnar på femteplats på listan av saker svenskarna kan tänka sig att göra för att minska sin klimatpåverkan. Fortfarande är få svenskar villiga att betala mer pengar för tåget än flyget. Att det är krångligt att boka tåg i Europa är också en faktor, enligt undersökningen. Den främsta anledningen till att folk fortfarande väljer flyget är att tåget tar för lång tid. Hälften av svenskarna uppger att det tar alldeles för lång tid att ta tåget och att de då måste ta ut fler semesterdagar.
Undersökningen, så kallad resebarometern, är gjord i april tillsammans med Resia och Kantar Sifo. Totalt intervjuades 1120 män och kvinnor i åldrarna 15 till 79.