Marcello Mastroianni, Pier Paolo Pasolini, Lapo Elkann – stilikonerna är otaliga och deras kostymer världsberömda. Med tjugo år i Italien och en unik insyn i modeindustrin går RES Peter Loewe till botten med den italienske mannens fåfänga. Dessutom: en heltäckande guide till de bästa butikerna i Milano, Rom, Florens och Neapel.
”Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa er. Dessutom är min skräddare död.”
Vittorio Gassman i Barry Levinsons Sleepers (1996)
En snygg kostym är ett maktspråk. Är den korrekt sydd sitter den som gjuten och får den mest osäkre man att känna sig som en kung även om han egentligen är för kort i rocken. Relationen till sin skräddare hör, tillsammans med den till barberaren, till det mest personliga en latinsk man kan ha i sitt liv – hos oss nordbor i dag kanske ersatt av en privat gyminstruktör – men kan det verkligen vara samma sak?
Innan jag flyttade till Italien (under senare delen av förra årtusendet) hade jag aldrig någonsin gått till en skräddare. Jag minns det spännande och lite högtidliga att som liten få gå med pappa när han provade en måttbeställd kostym på Erik Skoglund eller på MEA; en tyst förtrolig värld intill Norrmalmstorg som har gått förlorad för alltid.
Att jag till slut hamnade hos en skräddare i Rom började med att jag försökte köpa italiensk konfektion. Jag hade och har aldrig haft någon ”physique du rôle”. Stora breda axlar drog en femtiotvåa, som bröstkorgen aldrig kunde fylla upp hur mycket jag än sprang på palestran (bra konkret ord, jämför med svenskans taniga gym!). Helst skulle jag ha haft 152 med längre ärmar, men det existerar inte i Italien. Byxorna drog fyrtiosex eller fyrtioåtta. Alltsammans fick ändras och göras om i butiken för att det skulle se någorlunda ut.
Min gode vän Nino – som alltid hade de fräckaste och snyggaste kavajer och kostymer – såg lösningen på mitt problem och drog i väg mig till Giuseppe di Pietro, en liten vithårig man som sytt kostymer i över femtio år nära Piazza Fiume i Rom. En ny värld öppnade sig för mig. Plötsligt var det inte mig det var fel på, utan den kommersiella modeindustrin, anpassad till italienarnas kroppshydda med korta armar och ben. Di Pietro är noggrann och tar tid på sig. Provningarna blir många. Det färdiga resultatet är långt ifrån den gamla historien att ”det bidde ingenting”.
– Italienska män klär sig extremt väl. Samtidigt känner de sig friare och vågar mer än en fransos eller engelsman, säger Giuseppe di Pietro.
Det är på pricken. Den italienare som bryr sig om hur han klär sig – och det är en betydande majoritet av dem – är en blandning av snobb, modefreak och en inte så lite bortskämd spjuver. På italienska kallar man dem piacione, av ordet piacere som betyder ”att tycka om”. En man som tycker om att tycka om, kanske sig själv mer än andra? I varje fall är klädvalet aldrig en slump. Det är ett medvetet val som görs varje morgon framför spegeln, från de strukna kalsongerna (italienska mammor skämmer bort sina söner och stryker precis allting till dem, sedan förväntas frugan göra samma sak!) till kostymen, linneskjortan, slipsen och de nästan knälånga strumporna.
Den italienske mannen vågar mer. En strikt grå kostym matchas i år med en lila skjorta. Härom året kunde skjortan var ljust skär. Om inte skräddarsydd så åtminstone figurslimmad och monogramförsedd. En del butiker i Italien gör detta som en extra service till sina kunder. För några euro extra får kunden sitt monogram, ibland på fliken till en bröstficka om det är en sportig skjorta. I annat fall sys initialerna lite på sidan ungefär där sista revbenet slutar och där de döljs av kavajen.
Klädkoden är förvånansvärt fri i Italien – bröllop undantagna. Redan för tjugo år sedan lanserade Gianni Versace ett mode med sin bok Mannen utan slips. Armani har alltid varit ganska sparsam med slipsen hos sina unga modeller. Valentino har framhärdat. Under alla modevisningar jag har följt i Milano har jag bara sett honom gå ut och tacka en enda gång utan slips. Det var värmebölja och fyrtiotvå grader varmt. Då gick det bra med en beige kavaj och jeansskjorta även för signor Garavani. I dag bär italienaren nästan bara slips i businessammanhang och allt mindre privat. Silvio Berlusconi syns allt mera sällan med sina mörkblå måttbeställda slipsar à pois och bär i stället polotröja under kostymen.
Och det går nästan alltid bra att klä sig casual i stället för strikt, eftersom den sportiga klädstilen ofta är ännu mer exklusiv. Dyra material som tunnaste lin ibland med inslag av siden. Eller ren fjärilslätt sommarull från Tasmanien.
Milano må ha det största urvalet, men Italiens roligaste och mest spännande shoppingstäder är Florens och Neapel: Florens med sin tradition av läderhantverk och Neapel där skrädderitraditionen lever kvar mer än någon annanstans. Ermenegildo Zegna har sedan länge en lyxkollektion som heter Napoli couture. Marinellas slipsar i Neapel är världsberömda och hur burits av nästan alla USA:s presidenter. Fortfarande minns jag hur häpen jag blev när jag kom in på fabriken i Arzano, där Kiton har all sin tillverkning. I den stora salen där sextio personer arbetade var det dödstyst. Överallt vid små bord satt skräddare och arbetade. Alla sydde för hand, även knapphål och foder syddes fast för hand.
– Fodret syns ju inte, eftersom det sitter på insidan, men det är för känslan skull. En Rolls-Royce är en Rolls-Royce, förklarade den stolte och sympatiske ägaren Ciro Paone.
Han förevisade också en handsydd ulster i ren vikunjaull från Peru. Jag frågade honom lite försmädligt: ”Säljer ni många?” Aldrig någonsin har jag som nyfiken journalist blivit tillintetgjort på ett lika elegant sätt. Signor Paone var en riktig gentleman som bemötte detta med: ”Många fler än vad ni kan föreställa er.”
Den italienske mannens verkliga signum är den vita perfekt strukna skjortan som bärs mot en brunbränd överkropp och som får vara lätt uppknäppt. Jag skrev lätt, alla vulgovarianter med Hawaiistuk uppknäppt till naveln och som blottar en varulvsragg har inget med italiensk stil att göra, utan är en cementerad kliché från Hollywoods många maffiafilmer.
Däremot har den italienska filmen myntat åtskilliga modeikoner. Utöver den redan citerade Vittorio Gassman finns Ugo Tognazzi, Alberto Sordi, Pier Paolo Pasolini och framför allt Det ljuva livets huvudrollsinnehavare, spjuvern Marcello Mastroianni som sorgmodig skvallerjournalist på Via Veneto. Gång efter gång återvänder modevärlden till denna ikon som kom att personifiera en latin lover: den svarta kostymen, den vita skjortan med slips, ett par svarta Ray-Ban och en öppen sportbil.
Mastroianni bara garvade när frågan om latin lover kom på tal. Även under sista mötet 1996 i liten teaterloge i Neapel innan han skulle in på scen:
– Vacker, sexig? Jag? Nej, fager, det var Cary Grant och Gary Cooper. Jag var på min höjd lite fulsnygg.
Marcello gjorde allt han kunde för att skaka av sig stämpeln som latin lover. Talande är att efter La dolce vita spelade han impotent i sin nästa film Den vackre Antonio.
– Jag har gjort allt. En gammal dansare som glömt bort stegen i Ginger och Fred, en homosexuell i En alldeles särskild dag. Jag har till och med spelat en gravid man i en fransk komedi.
Fullständigt meningslöst. Marcello Mastroianni fick stå ut med att definieras som en latin lover så länge han levde. Kanske för att han inte levde som han lärde på filmduken, utan hade den ena flirten efter den andra. Catherine Deneuve och Faye Dunaway för att bara nämna två av många namn vid sidan av det långa äktenskapet med Flora. Mastroianni förblir en italiensk stilikon och sexsymbol.
I dag ser ikonerna annorlunda ut, de är sportigare och fräckare med en egen personlig stil som Fiatfamiljens Lapo Elkann som lever ett elegant lite utsvävande bohemliv, där ett kokainmissbruk ett tag såg ut att sätta stopp för karriären. Kanske inte så annorlunda än när morfar Gianni Agnelli själv var ute i svängen med bland andra Anita Ekberg, trots att han redan var gift med Marella Caracciolo.
Reklamen har reducerat den italienske mannen till ett sexobjekt, kanske till och med mer än kvinnan. Gianna Nannini anslog tonen i sina rockiga schlager som I maschi italiani och Voglio tuo profumo (”Jag vill ha din doft”). Italienska män slår snart ut kvinnorna när det gäller att handla kläder, parfym och kosmetika. För att det inte ska lukta för mycket bögfuffens över alltsammans går reklamen över den mest manliga heteronorm som finns: fotbollen och dess stjärnor.
Såväl Armani som Dolce & Gabbana har varit och nosat på fotbollsspelarna i sin reklam. I Milanos tunnelbana och på Roms Terministation har vi sett såväl vältränade Fredrik Ljungberg som David Beckham utvikta i jätteformat iförda endast tajta kallingar – Ljungberg i Calvin Klein och Beckham i Armani – som håller ordning på paketet. ”Det är bomull i kalsongerna”, säger min kompis och kollega Ida och kommenterar Beckhams välskräddade vita kalsonger och tillägger att ”Armani är en perfektionist som aldrig blir nöjd”.
Det verkar med andra ord som om alla män i Milano har blivit metrosexuella. Inte konstigt att även ikonen Beckham har flyttat hit och vill stanna kvar i Milan. Egentligen tycker jag lite synd om den italienske mannen som har blivit så sexexponerad. Kort i lästen är han ofta, både turister och italienska tjejer har enorma förväntningar på honom. Machostuket bottnar antagligen i en osäkerhet. Kanske är det därför som italienska män tittar på varandra i tunnelbanan eller på gymmet. En svensk man uppfattar det nog som att de flirtar – vilket inte är uteslutet – men för det mesta tror jag att de bara spanar och jämför sig själva med andra hanar.
Den italienske mannen är inte bara en piacione, utan likt en påfågel tycker han om att spänna upp sig (verbet pavoneggiarsi är reflexivt och kommer direkt från pavone som betyder ”påfågel” på italienska) och visa grannlåten: alltifrån en vältränad kropp till kläderna.
Modevärlden och reklammakarna har förstås inte den minsta förståelse för att det skulle vara synd om honom. Tvärtom fortsätter exponeringen. Jeanskulten har gjort resten. Det som en kostym i regel döljer framhäver jeansen. Ben, lår, skrev framträder på ett provocerande sätt, inte minst i dag då jeansen är lågt och tajt skurna. Detta blir extra tydligt hos Luisa i Florens som säljer Dsquared2. Den sexiga jeansmodellen har ett blixtlås som kompletteras med en liten läderstropp som inte går att fälla ner, utan som på bästa fallosmaner sticker rakt ut. Talande när italienaren är ute på spaning och otåligt promenerar fram och tillbaka utmed samma stråk en hel kväll; ”fare le vasche”, inte helt olikt isbjörnarna på Skansen.
För, som en före detta redaktör på RES uttryckte saken när han försökte analysera italienarnas sex appeal, ”den italienske mannen verkar alltid promenera med skrevet ett par decimeter framför den övriga kroppen”.
Min gamle skräddare Giuseppe di Pietro suckar när vi börjar tala om dessa trender och mode, fast han är mycket duktig på att följa med sin tid och gillar jeans till en sportig kavaj. Nu är det stamkundernas barn och barnbarn som köar till hans ateljé för att beställa bröllopskostymer. När jag till sist frågar honom vad modet har betytt för hans yrke eller om det finns någon särskild modeskapare som han känner sig befryndad med så ler han finurligt:
– Modeskaparna tjänar massor med pengar, men att skära till tyg och hantera nål och tråd kan de inte.
PS. En riktig italienare använder aldrig kortärmsskjortor eller ankelsockor och är höggradigt allergisk mot alla former av syntetmaterial.
Italienska modetips
I mina adresslistor lägger jag i regel in tips för olika kassor. Men det är inte syftet med detta jobb – som nog bäst sammanfattas med ”det mesta av det bästa och dyraste”. Numera finns även H&M och Zara i Italien …
Milano
Allegri
För alltid synonymt med trenchcoaten som har blivit en legend, men här finns mycket annat i klara speciella färger.
Corso Venezia 15
allegri.com
Bikkembergs
Den belgiske modeskaparen Dirk Bikkembergs första butik är ett helt varuhus med kläder för fotbollsspelaren såväl på planen som privat.
Via Manzoni 47
bikkembergs.com
Brioni
Vid sidan av Kiton det mest exklusiva som står att få. Mockajackor som känns som ett moln att bära, loafers i äkta pyton, men framför allt egna unika tyger i de färdiga kavajerna och kostymerna.
Via Gesù 3
brioni.com
Claudio Calestini
Bältena här i äkta skinn görs färdigt av ägaren själv medan du väntar. Faktiskt prisvärt om du låter bli krokodil, ödla och struts liksom Claudios vackra unika silverspännen.
Corso Venezia 5
Dolce & Gabbana
Ett jättelikt sicilianskt moderike i flera våningar, från handgjorda krokodilskor med de stora Hollywoodskådisarnas namn till fotbollsbyxor med glamourstuk. Även bar och lunchrestaurang, samt egen barberare – Roberto Cacciola från Sicilien (tel. för bokning: +39-02-764 088 81, inte måndagar).
Corso Venezia 7
dolcegabbana.it
Etro
Alltid unikt i valet av tyger och färger; som att bege sig ut på en safari i modedjungeln. Butiken är heller inte minimalistiskt standardinredd. Här hänger det riktig porträttkonst på väggarna. En outsider – som är befriande annorlunda.
Via Montenapoleone 5
etro.it
Giorgio Armani
Att Armani gör gränslöst snygga kläder vet alla – kvaliteten har också stigit och närmar sig nu prisnivån. Men frågan är om hans nya butik med sitt myller av sobra ljuseffekter inte överträffar kläderna. Denna butik prima linea är modevärldens katedral i Milano – ett måste även om du inte tänker handla. På Via Manzoni 31 ligger varuhuset med Emporio och heminredningen Casa samt sushirestaurangen Nobu.
Via Montenapoleone 2
giorgioarmani.com
Hugo Boss
Det forna tyska konfektionsföretaget som en gång sydde nazismens såväl svarta som bruna uniformer har gått långt. I dag trendigt och sobert med storsäljare som jeans och parfym.
Corso Matteotti 11
hugoboss.com
Kiton
Alla kavajer och kostymer här är gjorda och sydda för hand från modehusets fabrik utanför Neapel. Prisbilden ser ut därefter.
Via Gesù 11
kiton.it
Larusmiani
Inga prislappar i skylten är alltid en markering. Ett stilla porlande vattenfall utmed den gula marmorväggen slår också an tonen. Snobbigare än så här blir det inte i Italien – gäller även personalen. Bry dig inte! och var lika snobbig tillbaka. Det som finns i denna stora butik här hittar du ingen annanstans.
Via Montenapoleone 7
larusmiani.com
Loro Piana
Italiens dyraste kashmirtröjor och tyger. Ingen konfektion, utan bara måttbeställning. En kostym här kostar en förmögenhet. Gå in och känn och upplev och du får lägga till fem steg på din kvalitetsskala.
Via Montenapoleone 27 c
loropiana.com
Pal Zileri
Ett modehus från Vicenza som förr var ganska trist och gjorde mest bröllopskläder. I dag en komplett sportig och en elegant linje som har en marin bris och yachtkänsla.
Via Manzoni 20
palzileri.com
Prada
Miuccia Prada är fortfarande Milanos modedrottning med en otrolig känsla för vad som är på gång och att skapa nya trender. Har revolutionerat idén om hur en sko ska se ut och vara. Älskar technomaterial i sportkläderna. Äldst bland Italiens modehus, grundat 1913 i Milano.
Via Montenapoleone 6
prada.com
Silvano Lattanzi
En av Italiens sista riktigt hantverksmässiga skofabrikanter i Marche med ett fåtal butiker över hela världen. Såväl färdiga skor som måttbeställning.
Via Gesù 11
silvanolattanzi.com
Hotell i Milano
Florens
Corneliani
En av få modebutiker som har en magnifik renässansfresk av madonnan med barnet inne i butiken. Sådant kan bara hända i Florens. Som väl är befinner hon sig i gott sällskap med exklusiva kostymer och kavajer av ett modehus som bara gör herrkläder enligt konceptet att den optimala lyxen är den som inte syns utan känns.
Via Calimala 20–22 r
corneliani.it
Fashion
Pyjamas, t-shirtar och badbyxor, men framför allt sexiga kalsonger av ett fåtal märken: Dolce & Gabbana, Armani, Moschino.
Lungarno Acciaiuoli 30 r
Gerard
Trendig lyx intill Piazza della Signoria. Ett fåtal märken som Balenciaga, Romeo Gigli, Stone Island – en dröm för ett ungt modelejon.
Via Vacchereccia 18 r
Gucci
Ett äkta florentinskt märke startat av Guccio Gucci 1921, då han hade tröttnat på att vara hisspojke i London och återvände hem och först öppnade ett litet sadelmakeri. Det är fem år sedan Tom Ford lämnade och det syns. Duktiga Frida Giannini kämpar på men stjärnglansen har mattats, fast turisterna – särskilt japaner – köar fortfarande.
Via Tornabuoni 73 r
gucci.com
Ferragamo
Salvatore Ferragamo är skomakaren som blev så berömd i Hollywood på trettiotalet att han vid sin hemkomst kunde köpa detta jättelika palats intill Arno. Inte bara skor och väskor, utan ett komplett modehus i en mycket sober färgskala.
Via dei Tornabuoni 4 r–14 r
salvatoreferragamo.it
La Perla
Ett tecken på att herrarna är på kommersiell frammarsch är att detta modehus från Bologna, specialiserat på damunderkläder, nu även har satsat på mannen som fått en egen butik. Utbudet har växt, numera även skjortor och någon enstaka kavaj.
Via Strozzi 24 r
Luisa
Detta är Italiens trendigaste modebutik. En internationell mix av märken som Dior Homme, Neil Barrett Jeans och Dsquared2 med flera. Många av modehusen gör exklusiva kollektioner bara för Luisa.
Via Roma 19–21 r
luisaviaroma.com
Piero Puliti
Jag åker sällan från Florens utan att köpa en skjorta här. Unik kvalitet och på button down-modellen är knapphålet raffinerat gömt på skjortkragens undersida. PS. Fika på Chiaroscuro tvärs över gatan.
Via del Corso 51 r
pieropuliti.it
The Bridge
Portföljer och väskor som har blivit klassiska sedan starten här 1969 och också oerhört kopierade. Här kostar portföljen runt 400 euro – min har jag använt dagligen i femton år och den är fortfarande som ny.
Via Vacchereccia 17 r (intill Piazza della Signoria)
gabbiano.net
Ugolini & Figli
Butik av det gammaldags slaget. Skjortor och tröjor av Burberry, Gant, Brioni med flera. Noggrann betjäning, ty allt finns i lådor bakom disken.
Via Calzaiuoli 56 r
augoliniefigli.it
Hotell i Florens
Rom
Boggi
Ett av Italiens snabbast växande modehus under ledning av de tre bröderna Zaccardi. Snygga klassiska modeller och en prisbild lagom mellan lyx och lågpris. Jättebutik i Milano på Piazza San Babila 3.
Galleria Alberto Sordi 27–28 – utmed Via del Corso
boggi.it
Borsalino
Halmhatten är på väg tillbaka. Vad kan då vara säkrare än en klassisk Borsalino – en italiensk tradition sedan 1857?
Piazza del Popolo 20
borsalino.com
Campanile
Klassiska napolitanska skor. De enda jag köper, för jag vet att de passar. Sportigare linje Brian Cress.
Via Condotti 58
Angelo Cenci
Sportigare variant än släktingen Davide. Zegna Sport, Aspesi, franska Hartford och Fiat – modevarianten av det italienska bilföretaget – skapat av Lapo Elkann.
Piazza della Rotonda 76–78
Davide Cenci
Bra shoppingstart för dig som gillar de klassiska anglosaxiska märkena Polo Ralph Lauren, Brooks Brothers, Burberry. Även Etro och Lacoste i denna jättestora affär.
Via Campo Marzio 7
davidecenci.com
Ezio Pellicanò
Ett ”hål i väggen” – så liten är denna butik precis bakom Pantheon – här säljs slipsar såväl färdiga som för beställning.
Via del Seminario 93
Ermenegildo Zegna
De bästa tyger som finns att få och på senare år har detta ledande herrmodehus dammats av. Merparten av kläderna i dag är för en betydligt yngre kundkrets som har råd och vill ha det bästa. Från sommarkavajen i väl avvägd ull från Tasmanien mixad med siden och lin till badshorts i skarpa färger.
Via Borgognona 7 E
zegna.com
FG – Flanella Grigia
Butik med unikt sortiment som bara säljs här. Gick för några år sedan ihop med Albertelli, som har gjort skjortor i sjuttio år. Traditionen fortsätter, skjortor med tyg av Carlo Riva från Como och eget skrädderi med tyger från Zegna och Loro Piana. Butik även på Via del Babuino 65.
Via dei Prefetti 11
flanellagrigia.com
Giuseppe di Pietro
Litet privat skrädderi som sedan länge finns här nära Piazza Fiume – se reportaget. För den som är länge eller ofta i Rom, för här tar kostymen tid att få klar.
Via Bergamo 54
LP
Ekpanelen på väggarna anger den eleganta tonen. Byxor från Rota, Incotex, Zanone, strumpor från Bresciani och skor av Stefano Bi från Ferrara som ingår i det franska shoppingkonglomeratet LVMH.
Via dei Prefetti 6
Pollini
Rena, raka linjer och en absolut kvalitet hos denna skoklassiker. Men smärtgränsen 400 euro för par riktiga skor är nådd!
Via Frattina 24
pollini.com
Socrate
Bland kunderna finns sedan länge Italiens president Giorgio Napolitano och flera höjdare från den intilliggande italienska riksbanken. Traditionellt, men utbudet har förnyats. Mest prisvärda är butikens skjortor som under rea i januari och juli säljs för 35 euro.
Via Nazionale 89
socrate.co.it
Vaturi
Sportigt och med rejäl trendpotential, åtsmitande jackor från Peutery och Belstaff, skinnjackor från toskanska Stewart och tailored jeans från Cohen samt kavajer från Boglioli – italiensk grunge för en latin lover i det tredje årtusendet.
Via del Corso 334
Wonderfool
Den italienske mannens fåfänga är gränslös. Släpp loss och var som han en dag på detta spa bara för herrar. Rakning, massage och varför inte en skönhetsbehandling? Boka tid.
Via dei Banchi Nuovi 39
wonderfool.it
Hotell i Rom
Neapel
Borrelli
Lyxigt napolitanskt märke som bara satsar på de finaste materialen i kashmir och siden. Fantastiska linneskjortor, men ibland onödigt dyrt. Luxury vintage heter den sportigare kollektionen.
Via Linagieri 68
luigiborrelli.com
Crispo Uomo
Liten herrbutik med ett fåtal egna märken. Snygga tröjor och skjortor som bara finns här.
Via Chiaia 166
Deliberti
Flera butiker i stan. Detta är stället för sneakersfetischister. Här finns alla typer av sportskor, framför allt från de stora modehusen: Alessandro Dell’Acqua, John Richmond och Alexander McQueen, men även aldrig tidigare skådade specialversioner av Adidas, Superga och Puma.
Via Chiaia 10 och 147
deliberti.it
Eddy Monetti
Urnapolitanskt modehus grundat redan 1887. Den gamla brittiska gentlemannastilen sitter i väggarna. Men i Neapel vågar man också mycket färg. Polo Ralph Lauren, Burberry men även Monclair. Chict för en dandy.
Via dei Mille 45
eddymonetti.com
Gallo
Modehusets randiga strumpor har fått något av en kultstatus i intellektuella vänsterkretsar. Nu även badbyxor och tröjor. En lång rad butiker i hela Italien.
Via Carlo Poerio 117
gallospa.it
Marinella
Måttbeställda slipsar som blivit legendariska. Du väljer själv tyg, men ett ganska stort urval av färdiga slipsar finns. Parfymer, klockor och lite skor. Har gjort slipsar till ett otal av världens statschefer. De senaste tackbrevet från Nicolas Sarkozy hänger på väggen. Öppnar redan klockan 7 på morgonen.
Riviera di Chiaia 287
marinellanapoli.it
Marino
Klassisk butik som började som hattmakeri 1922. I dag mest skjortor och kavajer.
Piazza Santa Caterina 73–76
Piccolo
Liten butik i centrum. Hit ska du gå för att måttbeställa dina skjortor. Enormt urval av tyger. Butiken skickar och du får ditt monogram sytt på skjortan.
Via Chiaia 41