En majoritet av svenskarna agerar på något sätt för lokalbefolkningen, klimatet eller djuren när de reser. Nätverket Schyst resande har tittat på de vanligaste sätten. Gör de stor skillnad, eller finns det andra, mer effektiva steg vi bör ta i stället?
6 av 10 svenskar gör något för att göra sina resor mer hållbara, enligt en färsk undersökning från Ticket. Nätverket Schyst resande har gått igenom de åtta vanligaste valen som dessa resenärer gör.
48% stöttar lokalbefolkningen/lokala näringsidkare
Gör det stor skillnad? Ja. Genom att boka ett mindre hotell, besöka lokala affärer, äta på kvartersrestaurangen och göra utflykter med det lokalägda dykcentret eller guideföretaget så bidrar du mer till ekonomin på plats. I vissa länder läcker annars så mycket som 90 procent av pengarna från turismen ut ur landet.
45% väljer direktflyg utan mellanlandningar
Gör det stor skillnad? Nej. På kortare sträckor minskar det utsläppen något. Men på längre resor är det faktiskt oklart om det har någon effekt. Det sparar visserligen bränsle att inte mellanlanda, men långa direktflyg sker i stället på högre höjd – vilket orsakar större utsläpp.
40% energisparar på hotellet
Gör det stor skillnad? Viss skillnad – boendet står för 21 procent av utsläppen från turismen.
38% avstår från alla aktiviteter med djur
Gör det stor skillnad? Ja.
27% väljer andra resesätt än flyg, som tåg eller båt
Gör det stor skillnad? Ja. Att byta flyg mot tåg är det absolut mest effektiva klimatval du kan göra på resan.
17% väljer alternativa resmål utan överturism
Gör det stor skillnad? Ja. För att jämna ut turistströmmen och inkomsterna som den ger, åk gärna utanför högsäsong eller till ställen med mindre trängsel.
17% klimatkompenserar
Gör det stor skillnad? Nej. Forskare bedömer att bara 2 procent av projekten inom FN:s system för klimatkompensation verkligen leder till minskade utsläpp.
15% packar lättare för att minska bränsleförbrukningen
Gör det stor skillnad? Nej. Tyngd är en viktig faktor för flygets utsläpp, men bagaget utgör en liten del av planets vikt. En studie där man tittat på effekten av lättare inredning (vilket skulle kunna motsvara effekten av lättare bagage) visade på endast 1-2 procents minskning av utsläppen.
