Sverige: Scandic vill minska matsvinnet
Nyhet

Scandic vill minska matsvinnet

Hotellkedjan Scandic vill minska matsvinnet och erbjuder därför gäster att köpa gårdagens frukost, lunch, konferensfika eller middag för halva priset. 

I Sverige står restaurangbranschen för cirka 500 000 ton matavfall per år. Hotellkedjan Scandic vill bidra till att mindre mat kastas och erbjuder därför gäster att köpa gårdagens överblivna hotellfrukost, lunch, konferensfika eller middag för halva priset. Köpet genomförs i appen Karma och hitills har cirka 30 Scandic-hotell anslutit sig – fler är på väg in. 

– Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.

Karma är en digital tjänst som underlättar för restauranger och caféer att sälja mat som annars skulle kastas. Karma har i dag 230 anslutna restauranger och caféer – och 40 000 aktiva användare. Scandic blir den första hotellkedjan att ansluta sig till tjänsten. 

Sedan 2013 har Scandic minskat avfallet med cirka 50 gram per gäst – vilket har gett en total minskning av matsvinnet hos Scandic på 300 ton. 

Appen finns på Appstore för Iphone, Ipad, och IPo touch samt Google Play för Android. 

Publicerad: 2017-04-03