Reseplanering med AI har snabbt blivit vardag för svenska semesterfirare.
Att boka resor med hjälp av AI blir allt vanligare i Sverige. Enligt fintechplattformen Adyens "Besöksbarometer 2025" använder nu 27 procent av svenskarna artificiell intelligens i sin semesterplanering – en ökning med 57 procent från förra året.
Tekniken är mest utbredd bland Gen Z och millennials. Men det är äldre generationer som driver tillväxten: AI-användning vid resebokning har ökat med 68 procent bland Gen X (som är födda mellan 1965 och 1980) och med 56 procent bland svenska boomers (med födelsedagar 1946 till 1964).
Bakom ökningen ligger bland annat frustration över sociala medier. 64 procent av svenska resenärer uppger att de störs av sponsrat innehåll och annonser när de söker inspiration. AI hjälper till att sålla bort bruset – och ger snabbare och mer relevanta förslag på destinationer, hotell och upplevelser.
– AI har blivit ovärderlig för gäster som vill ha snabb, rolig och personlig reseinspiration, särskilt inför stundande semestrar, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum.
Skräddarsydda upplevelser och smidigare betalningar
Digitala lösningar förändrar inte bara hur vi bokar resor. De formar också hur hotell och restauranger bemöter gäster. En tredjedel av svenska hotellföretag tror att AI-baserade bokningssystem kommer att förändra hela branschen under 2025. Lika många tror att tekniken gör det möjligt att skapa mer personliga upplevelser, anpassade efter varje gästs behov.
– Betalningar är den avgörande länken mellan jakten på rätt resa och den efterföljande gästupplevelsen, från rumsbokning till utcheckning. Hotell- och restauranger integrerar i allt större utsträckning AI-funktionalitet i sina plattformar för att erbjuda en mer sömlös betalningsupplevelse för gästerna, förklarar Tobias Lindh.
Säkerheten oroar
Samtidigt väcker den ökade digitaliseringen oro. Enligt rapporten har 36 procent av svenska hotell märkt en ökning av försök till betalningsbedrägerier det senaste året. Även resenärerna är försiktiga. En av fem oroar sig för att bli lurad när de bokar resa och lika många föredrar att boka direkt på företagens hemsidor i stället för via plattformar som agerar mellanhand.
Trygghet, transparens och tillgång till säkra betalmetoder är alltså fortsatt viktiga faktorer för resenärer som väljer digitala lösningar, oavsett om bokningen som sådan sker med AI eller på mer traditionellt onlinevis.
OM RAPPORTEN
Adyens Besöksbarometer 2025 bygger på en global undersökning bland 40 000 konsumenter och 8 100 företag i 27 länder, inklusive ett riksrepresentativt urval av 2 000 svenska svarande.
Foto: Duc Van.
Läs mer i RES
Premium Economy - flygbolagens mest lönsamma mellanlandning
Fler direktflyg till Thailand - nya rutter till Phuket och Bangkok
Här är det dyrast med Uber från flygplatsen