Klä julgranen, umgås med nära och kära och äta gemensam julmiddag – det är några av våra favorittraditioner runt jul. Inte så förvånande är Janssons frestelese vår favorit på julbordet, enligt en undersökning gjord av HomeAway.
När det kommer till våra favorittraditioner vid jul är det allra viktigaste att umgås med nära och kära (56%). Att äta julmiddag tillsammans, titta på Kalle Anka vid tre och klä julgranen är också traditioner vi värnar om – samtliga blir mysigare när vi gör det tillsammans med familj och vänner.
På frågan om ”vilken klassisk julmat som ni äter i er familj skulle du rekommendera andra familjer att också prova?” kvalar intressant nog pepparkaka med grönmögelost in på topplistan (27%) – den något vuxna smaken passar inte alla men har ändå kommit att bli en kär tradition vid jul för många familjer. Och för dem som tror att julbordet ser likadant ut år efter år är motsatsen nu bevisad, en av tio röstar på den sprudlande nyheten glubbel, glögg blandat med mousserande vin/bubbel – en modern nyhet om något!
Inte helt otippat tar dock Janssons frestelse hem guldmedaljen med varannan röst, med köttbullar tätt efter på en silverplats. Varför inte satsa på en knytis i år till den stora julmiddagen, där samtliga rätter från topplistan får plats? Kanske hittar du en ny favorit, och kanske vågar du dig på att prova en ny variant av Janssons eller lussekatter – varje familj har ju sitt särskilda recept!
Topp 9: Svenskarnas favorittraditioner vid jul *
- Umgås med nära och kära (56%)
- Äta den stora julmiddagen tillsammans (55%)
- Titta på Kalle Anka kl. 15.00 (38%)
- Klä julgranen (30%)
- Äta lussekatter och dricka glögg (25%)
- Äta julfrukost tillsammans (19%)
- Fira Lucia (9%)
- Dekorera pepparkakshuset (7%)
- Skriva julklappsrim/ha rimstuga (6%)
Topp 9: Den här julmaten skulle vi rekommendera andra familjer att prova också *
- Janssons frestelse (49%)
- Köttbullar (40%)
- Lussekatter (33%)
- Ris á la Malta (29%)
- Pepparkaka med grönmögelost (27%)
- Vörtbröd med julost (25%)
- Knäck (20%)
- Glubbel (glögg + mousserande vin/bubbel) (10%)
- Saffranspannacotta (6%)* Onlineundersökning genomfördes av Atomik Research bland 1 001 svenskar, ålder 18+. Undersökningen genomfördes den 15 - 17 oktober 2019.
Atomik Research is an independent creative market research agency that employs MRS-certified researchers and abides to MRS code.