Att tågluffa i Europa ökade rekordartat i sommar. Under de första sju månaderna i år såldes 85 procent fler interrailkort jämfört med motsvarande period förra året, enligt företaget Silverrail som distribuerar tjänsten till svenska återförsäljare, skriver Sydsvenskan.
Text: Elin Fellman
I våras spåddes att försäljningen av interrailkort i år skulle öka med runt 60 procent jämfört med i fjol, då 17 000 kort såldes. Nu ser ökningen ut att bli betydligt större.
– Första halvåret i år är det gruppen vuxna som har ökat, alltså 28–60 år. Det kan bero lite på debatten om flygskam men jag tror mer på annorlunda-faktorn, att man har tröttnat på den vanliga charterresan till Medelhavet, säger Jonas Falk, försäljningschef vid Silverrail, till tidningen.
Samtidigt har behovet av bokningstjänster för platsbiljetter ute i Europa blivit uppenbart – och det tycks vara på gång.
– Den hjälp man kan få idag genom två bolag i Sverige sker helt manuellt. Det räcker inte för efterfrågan, säger Susanna Elfors, en av grundarna till Facebook-gruppen Tågsemester.