Följ med på en drömresa genom reseaffischernas Norden
Nyheter

Följ med på en drömresa genom reseaffischernas Norden

Nu kan du på Nordiska museet i Stockholm följa med på en visuell drömresa. 130 reseaffischer berättar om den framväxande turism inom och till Norden. 

- Come to Norden är en visuell och rolig utställning som genom sin mångfald av reklambilder illustrerar ett romantiserat Norden, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på stiftelsen Nordiska museet i ett pressmeddelande. 

Utställningen på Nordiska museet i Stockholm introducerar närmare 130 reseaffischer i vintagestil, som visar hur de nordiska länderna lokaliserat sig på turistkartan. De romantiserade affischerna är i originaltryck och har skapats av affischkonstnärer och reklammakare från Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island mellan 1890-talet till 1960-talet. 

- Come to Norden är en visuell och rolig utställning som genom sin mångfald av reklambilder illustrerar ett romantiserat Norden, så som det presenterades för världen från 1890-talet till 1960-talet. Under denna tid moderniserades Norden och framstod som idealländer för demokrati, renhet, natur och sundhet. Utställningen visar också att det tidigt var populärt att resa inom Norden: det exotiska fanns nära till hands. Affischerna har idag en förnyad aktualitet i ljuset av att allt fler idag vill resa mer hållbart och upptäcka Norden, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på stiftelsen Nordiska museet, i ett pressmeddelande. 

Magnus Londen, journalist och affischjägare på Come to Finland, berättar att det ofta var namnlösa konstnärer som skapade affischerna. 

- Det är ofta anonyma konstnärer på reklambyråer som skapat de här bilderna och den här utställningen är en hyllning till alla som inte fått den uppmärksamhet som de borde ha fått. Idag ser vi på affischerna som konst, men de är i själva verket reklam från början, säger Magnus Londen. 

Tanken var att bilden tillsammans med sin slogan skulle locka resenärer att både besöka och se Norden som ett reseparadis. Han pekar på en affisch med bland annat en aptitretande fisk och tre cigarrer på, som pryds av orden “njut” och “sjövägen till Sverige”, just denna affisch var på uppdrag för att locka resenärer till att färdas Sjövägen mellan Finland och Sverige och skulle tilltala genom hinten om sitt smakrika smörgåsbord. 

- I början när affischerna skapades så var de nästan aldrig illustrerade, utan det var endast en massa text, men när historien gått framåt så har de istället blivit till en enkel bild och en enkel slogan som ska locka till resor inom någon av länderna, tillägger Magnus Londen. 

Det ordnas auktioner i hela världen där det säljs reseaffischer i originaltryck till priser mellan 100 euro till 10 000 euro. Många av reseaffischerna från utställningen kan köpas som kopior i Nordiska museets museibutik för 395 kronor. 

Text: Carolina Scott 

Publicerad: 2022-03-10