Hotell Miami Trenden bland lyxhotellen i Miami just nu är att förutom att hyra ut rum på traditionellt vis även sälja dem som andelslägenheter. Finanskris och lågkonjunktur har pressat priserna nedåt och plötsligt finns ett enormt utbud av sköna rum och sviter till överkomliga priser. RES lämnar en trendrapport från USA:s hotelltätaste plats.
Det skvätter löjligt lite när Michael Phelps plumsar i poolen. Så där som det bara gör när simmare träffar vatten i jakt på minsta möjliga motstånd. För ett halvår sedan vann han åtta OS-guld i Peking, nu semestercrawlar han i takbassängen på lyxhotellet Gansevoort South i Miami.
Han är kraftigare än då. Definitivt mer avslappnad. Men det går ändå fort. Och i dag är han helt ensam i vattnet.
Gansevoort South tillhör nämligen kategorin hotell där man inte badar i poolen (om man inte är OS-medaljör, uppenbarligen). Man visar upp sig vid den. Klientelet här är parodiskt Entourageförutsägbart. Som killgänget med tatuerade överkroppar och Sopranosmjuka sportbyxor. Eller blingblinghiphoparna och bikinitjejerna som dricker champagne i en cabana. Eller de pinnsmala fotomodellerna som inte säger ett ord till varandra utan frenetiskt knapprar på sina Iphones timme ut och timme in.
Vad som pågår är glasklart, Gansevoort säljer en image.
Och den som säljer imagen här heter Sandy Ruiz, en blonderad kubanska i tjugofemårsåldern med glimten i ögat, höga svarta klackar, solglasögon i pannan och stora smycken som en del av sin arbetsklädsel.
– You know. Dis is not a hotel. Dis is a lifestyle, förklarar hon med charmerande hispanicbrytning.
Det som får Sandy Ruiz att börja prata i klyschor om hotell som livsstil är den senaste trenden i Miami, så kallade condo hotels, ett koncept där relationen mellan gäst och hotell blir ännu mer hopsvetsad än tidigare.
Condo står för condominium, enkelt översatt till ”andelslägenhet”. Alla stora hotell som öppnar erbjuder numera en del av rummen till försäljning och en del av rummen till konventionell hotelluthyrning. Gansevoort gör det, liksom nyrenoverade Fontainebleau, übercoola Mondrian som öppnade i december 2008 och W South Beach som slår upp portarna den 1 maj 2009.
För entreprenörerna är det ett sätt att säkra investeringen innan hotellen är färdigbyggda. Och för condoköparna är det en bekväm typ av prestigeboende där man kan utnyttja alla hotellets faciliteter och komma och gå som man vill. När man inte bor där kan man välja att delta i hotellets uthyrningsprogram och på så sätt få hyran betald, men för den som ogillar tanken på främlingar i sin lägenhet går det bra att avstå från det och i stället betala hyran själv året om. Att äga en condo är, något förenklat, som att äga en bostadsrätt i ett hotell.
Att condotrenden blommar just i Miami känns som en självklarhet. Här har hotellen alltid gått i täten för utvecklingen i branschen och med tolv miljoner turister årligen är Miami USA:s mest välbesökta sol- och badort.
Stadens popularitet har sedan exploateringen inleddes på tjugotalet gått i vågor. Den senaste riktiga svackan hade man i slutet av sjuttiotalet och början åttiotalet då Miami blev ”murder capital” i USA och droghandeln plötsligt omsatte mer än turistindustrin och lika mycket som fastighetsbranschen (då cirka 12 miljarder dollar årligen). Men i slutet av åttiotalet lyckades myndigheterna med två avgörande saker för att få turisterna att återvända: 1. Pressa tillbaka knarkbaronerna och 2. Locka tillbaka modeindustrin. Sedan dess har popularitetskurvan pekat spikrakt uppåt för Floridas urbana badparadis.
Mixen mellan stad och strand är perfekt här: det finns restauranger, barer, klubbar och kulturella evenemang i absolut världsklass samtidigt som beachen, solen och palmerna alltid påminner om den ostressade atmosfären.
Detta, tillsammans med faktumet att Miami alltid har lockat till sig en penningstark publik, skapar perfekta förutsättningar för byggandet av coola hotell. Redan på femtiotalet uppstod Miamifenomenet ”hotel of the year”, det vill säga entreprenörernas ständigt pågående kamp om att lyckas skapa det för stunden mest omtalade hotellet.
1954 var det Fontainebleau som med hjälp av storlek och kändispublik tog titeln, 1994 var det klädmärket Diesels boutiquehotell The Pelican som svenske designern Magnus Ehrland gjorde till en snackis nere på Ocean Drive. Året därpå skrev före detta nattklubbskungen Ian Schrager och designern Philippe Starck historia med Delanos vita draperi- och sänglook som är så starkt förknippad med Miami och numera kopierad in absurdum. 2005 renoverade André Balazs (The Standard, Chateau Marmont med flera) The Raleigh och plötsligt blev den där kurviga poolen som Esther Williams badade i på fyrtiotalet hetast i stan.
2008 pratade alla först om Gansevoort, sedan om Fontainebleau och i december om Mondrian – Morgans Hotel Groups senaste tillskott. Genom sitt mångåriga samarbete med Philippe Starck och tidigare hotell som Delano, Shore Club och Royalton har Morgans Hotel Group ett starkt fäste hos den designintresserade publiken. Mondrian är ritat av omtalade holländaren Marcel Wanders, och i tider då det är viktigt att sälja livsstil och unicitet är Wanders hotellets i särklass starkaste kort.
När jag besöker Mondrian är attityden en annan än på Gansevoort. I lobbyn dyker condochefen James Deveney upp, en man i mörk kostym med fast handslag och neutralt tonfall. Det första han säger efter artighetsfraserna är:
– Som du kanske känner till så är Mondrian designat av den begåvade och prisbelönte Marcel Wanders.
Designad lyx är det här företagets usp – och man gör det med stor framgång. För Mondrian är ner till minsta detalj ett av de vackraste hotellen i Miami. Och här har man även sålt ut cirka nittiofem procent av sina condos till ursprungspriserna på 1,5 miljon dollar och uppåt.
Men just det konststycket är man för tillfället väldigt ensam om i Miami. För global finanskris och lokal bolånekris i USA har – milt uttryckt – gjort att hotellmaskineriet hackar en aning. Rumspriserna på Miami Beachs lyxhotell var exempelvis sjutton procent lägre i december 2008 än i december 2007 enligt det amerikanska undersökningsföretaget Smith Travel Research. En bild som bekräftas av James Deveney på Mondrian.
– Vanligtvis brukar alla hotell vara fullbelagda från december till mars, men nu har vi märkt att folk kommer i stora kluster kring helger och evenemang, som Art Basel eller nyår. Sedan tunnas det ut mellan evenemangen på ett annat sätt än tidigare, berättar han.
Och exakt så känns det uppe på Gansevoorts takpool där jag ligger i en säng och tittar på en simmande OS-medaljör. För trots att Gansevoort har gjort allt de kan för att locka till sig den unga dekadenta partypubliken, och trots att det är brinnande högsäsong på Miami Beach – och bara fem dagar efter en vild nyårsfest där skådespelaren Chloë Sevigny och rapparen T.I. agerat värdar, så är det ändå förvånansvärt lugnt vid poolen.
Gansevoort har bara sålt ut femtiofem procent av sina condos och där ett hotellrum kostade löjeväckande 700 dollar per natt i början av februari erbjuder man nu weekendpaket med två nätter för 395 dollar.
Och Gansevoort är inte ensamma om att se över sin prisnivå. När Mondrian öppnade startade priserna på 399 dollar natten, i dag ligger de på 275 dollar, Hotel Victor kostar 199 dollar i stället för 399 dollar. The Standard Miami erbjuder från 199 i stället för 299, Shore Club har gått från 399 till 299, och så vidare. Och nu befinner vi oss ändå på South Beach – den mest populära delen av Miami. Om du åker högre upp till de stora resortkomplexen som Fontainebleau eller Trump International är prisnivån ännu lägre. Även snittpriserna på bostäder på Miami Beach har sjunkit med i snitt tjugofem procent sedan peaken år 2004 – då många av dagens nyöppnade condohotell började planeras eller byggas.
På tjugoåtta år har Miami gått från ”murder capital of the US” till ”condo hotel capital of the world”. För ingenstans på den här planeten finns det fler condos, sett till ytan de står på. Och en inte alltför vågad gissning är att Miami Beach även fortsättningsvis kommer att vara ett vattenhål för jetsettare på semester.
Men den krassa verkligheten i april 2009 är att det finns fler hotell och hotellrum – cirka femtio tusen stycken – än det finns besökare. Så, är du på jakt efter semesterbostad utomlands? Eller vill du bo riktigt bra till en överkomlig slant? Åk nu, för vem vet när chansen dyker upp igen.
FAKTA
Nya Condohotell i miami
Mondrian South Beach
Morgans Hotel Groups första condohotell. Hajpade designern Marcel Wanders har stått för ritningarna. Ett av de snyggaste hotellen i Miami.
1100 West Avenue, Miami Beach
+1-305-672 26 62
Lediga rum & priser
W South Beach
Den snabbast växande hotellkedjan i världen öppnar sitt första säte i Miami i maj 2009.
Collins Avenue och 22nd Street, Miami Beach
+1-786-276 69 59
Lediga rum & priser
1 South Beach
Systerhotell till succén från Meatpacking District i New York.
Öppnade i februari 2008.
2377 Collins Avenue (mellan 23rd och 24th Street), Miami Beach
+1-305-604 10 00
Lediga rum & priser
Viceroy Miamii
Alldeles nyöppnat, men ligger inte längs beachen. Viceroy hittar du i Brickell, downtown Miami.
485 Brickell Avenue
+1-305-503 44 00
www.wsouthbeachresidence.com
Fontainebleau Miami Beach
Klassiskt hotell som öppnade 1954, men som nu renoverats för 1 miljard dollar och hittat ny publik igen.
4441 Collins Avenue (44th Street)
+1-305-538 20 00
Lediga rum & priser